Jumaat, 14 Ogos 2009

Cerita Pasal Reta Benda

Viva la consumerisme!!

Apa yang boleh saya katakan bahawa ekonomi moden adalah korup sama sekali. Kenapa? Kerana ia menghabiskan dan mencekik semua kebaikan yang ada di dunia ini bukan kerana keperluan, tetapi kerana Duit! Duit! Duit! Untung! Untung! Untung!. Apa yang kita dapat? Sampah, racun, pencemaran dan semua yang boleh menurunkan kualiti hidup seorang manusia.

Apa yang memeranjatkan tentang barang-barang yang kita beli dan gunakan adalah ia diciptakan bukan untuk bertahan lama.Mengapa? kerana barang yang tahan lama akan hanya merugikan pengeluar kerana tiada orang yang membeli barang baru selagi barang yang digunakan masih boleh dipakai.

Sebenarnya tidak semua barang yang diciptakan itu tidak bertahan lama. Contohnya kereta. Kereta mempunyai jangka hayat yang panjang lebih daripada 20 tahun. Bayangkan apa yang akan jadi kepada pengeluar jika kereta yang dikeluarkan akan dibeli semula oleh pelanggan yang sama dalam tempoh 20 tahun? Tiada keuntungan yang dihasilkan. Jadi apa yang pengeluar kereta buat untuk kekalkan momentum pembelian oleh orang ramai dan menjana keuntungan?
Ya, mereka mencipta model kereta yang baru. Dengan ini secara tak langsung mereka telah mencipta imej bahawa model kereta yang lama adalah lapuk dan tidak wajar dimiliki lagi.

Bagaimana mereka mencipta imej ini? Iklan. Iklan adalah satu kaedah penipuan yang paling efektif dalam mencipta imej-imej yang menggambarkan gaya hidup yang unggul yang hanya boleh dicapai jika terus menghambakan diri dengan membeli barang-barang yang baru.

Setuju? jika tidak setuju, apa kata kita tonton video di bawah.

Renung-renungkan dan selamat beramal!!


Tiada ulasan: