ERAMAHDI.NET

Rabu, 16 Mei 2012

CHINA : KUASA BARU KAPITALIS DUNIA



Baru-baru ini dilaporkan bahawa kerajaan China melalui syarikat milik kerajaan telah berjaya MEMBELI salah sebuah bank di America. Baca selanjutnya  di sini



China has been in a bind for a while. 

Thanks to its smart strategy of lending us money to buy its products and services, China owns $2.2 trillion in Treasuries and other foreign paper.  This makes China rich, but it has also left it exposed to getting clobbered if inflation destroys the value of the dollar.  If China starts dumping Treasuries to protect itself from inflation, meanwhile, it will destroy the value of the rest of the paper it holds.

So now China has a new plan.  Use those dollars to buy stuff.  Companies, land, natural resources, you name it. 

Smart!        Baca selanjutnya di sini




Komen F.Z

Masyarakat Sivil di barat telah mulai sedar bahawa ideologi Kapitalisma mereka telah membawa banyak kerosakan dan kini sedang berusaha untuk mencari alternatif bagi menyelesaikan masalah yang timbul dan berusaha untuk menjalani kehidupan yang harmoni dengan alam dan persekitaraan. Tetapi anehnya China kini seakan takjub dengan Idea Kapitalisma dan bergerak laju ke arah tersebut.

Bayangkan bagaimanakah corak dan cara hidup rakyat China yang mencecah 1.3 billion penduduk apabila negarai tersebut mencapai status negara maju. China akan menggunakan sumber alam yang banyak bagi memeuhi cita-cita mereka. 

Lebih daripada itu, mereka mempunyai cita-cita yang besar untuk mengusai dunia melalui jalan kapitalisma. Sesuatu yang aneh bagaimana ideologi komunisma China dapat dapat bertahan dan  menyesuaikan diri dengan persekitaran Ideologi Kapitalisma Barat. Mungkin ia disokong oleh budaya dan falsafah yang berkembang sejak 1000 tahun sebelum masehi yang mempunyai pelbagai aliran pemikiran. rujuk sini dan di sini

Jelas bahawa pengaruh dan kuasa politik China akan mempengaruhi Dunia dalam masa 30 tahun mendatang. Mereka akan menggunakan pelbagai strategi dan taktik bagi memastikan kepentingan nasional mereka terpelihara dan memastikan cita-cita mereka menjadi "The Great China" terlaksana.

Isu kepulauan Spartly di laut China Selatan jika tidak diselesaikan dengan bijaksana akan mengundang pertikaian parah sehingga boleh membawa kepada peperangan dan membawa campurtangan U.S di rantau Asia Tenggara. 
Baca sini dan di sini


Adalah perlu kita perhatikan bagaimanakah corak hubungan dan dasar China dengan diaspora komuniti Cina di seluruh dunia. Apakah ia mempunyai hubungan dan pengaruh yang signifikan dalam menentukan corak kehidupan, ekonomi dan  politik di negara-negara yang mempunyai diaspora Cina yang besar seperti Malaysia, Singapura, Indonesia dan Thailand?

Sila rujuk di sini untuk mengetahui data populasi diaspora Cina diseluruh dunia.
 

12 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

good comment!keep it up!

Nurun Nur 9111 berkata...

mereka rajin dan kerja tanpa henti..

dan yang paling menyakitkan hati melihat dan mendengar mereka mengutuk Melayu di hadapan Melayu itu sendiri dengan menggunakan bahasa mereka.

damn! hate to ask help from them.

dH

Nurun Nur 9111 berkata...

salam,haha,hidup cuma permainan,why so serious?

cuma,masa belum tiba...

-Annur-

Nurun Nur 9111 berkata...

tak nak kawan ngn ko annur wek!

dH

Nurun Nur 9111 berkata...

semua dah jadi Chinese Banking!

Nurun Nur 9111 berkata...

mestila kena serius..

kalau semua main-main... patu amek sambil lewa.. baik tak payah hidup.

Condemn me if you feel so.

DH

Nurun Nur 9111 berkata...

i have never hate you..

its just you have changed tooo much and left eveything at your back without even care about it.

they care about you,even if you don't care about them.

you laugh like joker to the damn world, but you can never escape from it but to play and face it wisely.

you don't care if you disappoint others but their tears is not a game for you to play.

you are not forced by them... its just you let go off the world before you are asked to do so..

please.. i cannot talked to you..

it hurts me..

to annur...

from dhada

Nurun Nur 9111 berkata...

no matter what happen we are always here for you and you can always cry on my shoulder and be your ears.

to: The Light (Annur)
from: The Fortress dH

Nurun Nur 9111 berkata...

dhada,kenapa mengarut kat umah fz,tak segan ke???haha..umah kita kan ada...

sori fz,kitorang buat mcm umah sendiri pulak kat sini...hehe

-Annur-

Fenomena Zaman berkata...

Assalamualaikum Warahmatullah

Kepada Annur dan D.Hada, terima kasih kerana meninggalkan komen disini. Perbincangan dan komen yang membina adalah amat digalakkan.

Boleh komen apa sahaja asalkan tidak lari dari topik. Sebolehnya elakkan dari sebarang bentuk komen menyentuh peribadi.

Terima kasih diucapkan sekali lagi.

Nurun Nur 9111 berkata...

تق الأحمق أن تصحبه إنما الأحمق كالثوب الخلق كلما رقعت منه جانبا صفقته الريح وهنا فانخرق
Literal meaning: Be aware of the idiot, for he is like an old dress. Every time you patch it, the wind will tear it back again.

Nurun Nur 9111 berkata...

Macam pernah dengar tentang Hadith kebangkitan Bangsa Mata Kecil dari timur? (owg cine kot)

Tp mmg betul, mereka dah semakin galak menguasai Banking System di merata dunia.

Mana-mana negara ada China Town kot..

Dh.

Sibuklah Annur ni.. ce tgk komen NazRa di 9 3x1 tu.. cam best je..

Sape yang baru balik Madinah tak jenguk Kaabah tu? Agaknya Abu Bakar kot.. hee